Door het ontbreken van verpakkingskennis, was er veel uitval, verspilling, verminderde productie efficiency en hoge kosten in het verpakkingsproces. De algemene kennis hierover ontbreekt op diverse productie loctaties van de klant. Door het ontbreken van een verpakkingstechnoloog en of verpakkingsengineer.
Opdracht voor het opzetten van een interne verpakkingsopleiding voor een Wereldwijde opererende organisatie. In de organisatie is versnipperd wel kennis aanwezig en het is dus zaak deze kennis in kaart te brengen en de missende onderdelen aan te vullen.
De vraag was operators, leidinggevende, commercie, R&D, regulators, kwaliteitsdienst en een ieder die belangstelling had, te trainen met als doel de kennis van verpakken te verhogen, verpakkingskosten te reduceren en bij nieuwe producten de juiste verpakkingsmethode en materialen te selecteren. (First time right).
Mijn rol was om een verpakkingsdeskundigheidsprogramma op te zetten en te implementeren op drie verschillende niveaus:
- Beginner
- Ervaren
- Verpakkingsengineer

Veelal wordt gekopieerd wat men al heeft, waardoor de verpakkingskosten oplopen en men niet kan voldoen aan de gestelde duurzaamheid wensen.
De trainingen zijn uitgevoerd door zoveel mogelijk de eigen mensen via Teams, waarbij de presentatoren zijn getraind in het overbrengen van kennis via Teams.
Intern kreeg deze opleiding al snel de naam van verpakkingsacademie, waarbij meer dan 500 geregistreerde deelnemers deelname, vanuit diverse disciplines zoals commercie, R&D, productie, management, kwaliteitsdiensten, wet en regel afdeling, inkoop enz.

Uitvoering:
- Aan welke kennis is specifiek behoefte
- Kennis die er is, centraliseren en toegankelijk maken via interne website
- Modules volgens het European Packaging College opgezet
- Topics; Labels, etiketteren, secondaire verpakking, tertiair verpakkingen, materiaal specificaties, sluitsystemen, product integriteit gedurende houdbaarheidsperiode, kwaliteit, blister verpakkingen, bedrukking, logistiek
- Presentatoren selecteren voor iedere onderwerp
- Administratief; Doelgroepen bepalen en benaderen
- Didactisch: Presentatoren trainen in overbrengen van kennis via Teams
- Planning: Omdat de sites verspreid zijn over de gehele Wereld, juiste tijden kiezen zodat een ieder kan deelnemen.
Bij training online ontbreekt vaak de interactie met de deelnemers, zeker bij grote groepen. Om te meten of een ieder de geleerde stof ook beheerste bestond de laatste sessie uit presentaties van de deelnemers met aanbevelingen van verpakkingen die op hun eigen site worden verwerkt.
Resultaat:
• > 500 geregistreerde deelnemers
• Nadat alle modules doorlopen waren deelnemers implementatievoorstellen laten maken met de nieuwe kennis:
□ verpakkingen laten selecteren die verwerkt worden op de eigen site,
□ met verbeter voorstellen hoe het beter, meer duurzamer en of goedkoper kan.
• Iedere site had één of meer verbeter voorstellen
• Uitval verminderd
• Kosten reductie